Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Guy en Maniela Thuijl - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Guy en Maniela Thuijl - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

Door: Diyou en Noelle

Blijf op de hoogte en volg Guy en Maniela

10 Maart 2011 | Haïti, Port-au-Prince

Dag 3 en 4
Gisteren werden we opgehaald door een chauffeur van Marijke.
Deze zou ons naar het schooltje van Marijke brengen, in de bergen.
Toen de chauffeur aankwam zagen we dat we met 4 personen achter in de bak van de auto moesten. Zonder banken. Twee personen konden eerste klas zitten.
Achter in de bak konden we op onze koffers gaan zitten, die we mee hadden genomen voor Marijke. Onderweg werden we heel wat bekeken. De wegen zijn hier zo slecht dat we niet stil konden zitten en we ons goed vast moesten houden. Kuilen, gaten, afgronden etc. De tocht duurde twee uur. We kwamen langs verschillende dorpjes en afgronden. Maar goed dat oma de afgronden niet heeft gezien!
Ook zijn we onderweg even gestopt om wat souvenirs te kopen. Daar kwamen al een aantal Haitianen op ons af die het een en ander aan ons kwijt wilden. Helaas konden we ze niet allemaal helpen.
Eenmaal bij het schooltje in Ka-Blain aangekomen werden we warm ontvangen door Marijke en Lenie. Zij gaven ons een rondleiding door de school. Een ontzettend mooi project!
‘s Avonds na het heerlijke avondeten (dat Lenie had gekookt) zijn we even buiten de poort van de school gegaan om een aantal ‘huisjes’ te bezoeken. We wilden graag zien hoe de mensen hier leven. Daar aangekomen hadden we weer heel wat bekijks als enige blanke mensen.
De mensen in het dorpje koken op een aantal stenen en een pan. Erg indrukwekkend om te zien. Guy heeft daar een aantal kinderen vermaakt met zijn kunstjes.
Toen we terug liepen sprak een jongen, Marijke aan en vertelde dat hij erg pijn in zijn been had. Marijke heeft een foto gemaakt van zijn ‘olifanten’ been en hem geld gegeven om naar een dokter te gaan. Ze heeft met deze jongen afgesproken dat hij met het bonnetje terug moet komen zodat Marijke ook weet dat hij naar de dokter is geweest.
Ook in de bergen (1500 meter hoog) was het om 18:00 uur weer erg donker, dus we zijn vroeg naar bed gegaan.
De volgende morgen werden we allemaal tegelijk wakker om half 6.
Bij het ontbijt kwamen twee kinderen naar Marijke toe om haar te begroeten. Marijke heeft ze vervolgens meteen een broodje gesmeerd toen ze hoorde dat ze nog niets gegeten hadden en waarschijnlijk al een aantal uren onderweg waren. De meeste kinderen bij Marijke moeten namelijk twee uur lopen om op school te komen en hebben dan meestal niets gegeten.
Na het ontbijt hebben we samen met Marijke de klassen bezocht. Guy en Maniela hebben in een aantal klassen pennen en spekjes uitgedeeld.
We hebben met eigen ogen kunnen zien wat Marijke voor goed werk hier doet. Ze heeft een hart van goud en ontzettend veel bereikt. Ze leeft helemaal alleen voor de kinderen.
Het is zeer de moeite waard om haar te steunen!!!
De foto’s zullen we vanavond op de website zetten. We zijn namelijk net terug van een vermoeiende reis.
Groetjes ons

www.stichtingnaarschoolinhaiti.nl

• 10 Maart 2011 - 22:12

Joyce:

Toeval bestaat niet...Ik was net aan het denken dat het hier al bijna vrijdag is dus dat er voor jullie weer een spannende dag aan komt. Hup, meteen krijg ik mail dat jullie een nieuw bericht geplaatst hebben.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Wat erg dat de kinderen zo ver en lang moeten lopen zonder dat ze gegeten hebben, maar goed dat mensen zoals Marijke goed voor ze zorgt.

Nou lieve allemaal, heel veel succes morgen en hopelijk verloopt het allemaal zo mooi en bijzonder als afgelopen dinsdag! Ik denk aan jullie!

Liefs Joyce

• 10 Maart 2011 - 22:27

De Buurtjes:

Lieve allemaal,

Rust lekker uit van de spannende autorit en in alle rust voorbereiden op de grote dag morgen...
    Ben heel benieuwd naar de foto's.

Liefs,
    Cindy

• 10 Maart 2011 - 23:07

Mia Robben:

Lieve allemaal!!!
    Wat zullen jullie veel indrukken te verwerken krijgen, dan besef je maar al te goed dat wij niets maar dan ook niets te klagen hebben,
    Dat Marijke super goed werk doet wisten wij natuurlijk al, en het is fijn dat jullie ook haar website hebben vermeld.
    het is echt zeer de moeite waard om deze te bezoeken, en Marijke te steunen zodat ze daar haar wek kan blijven doen!!!
    Voor jullie allemaal een dikke knuffel, met liefs van mama Mia En Papa Frans

• 10 Maart 2011 - 23:45

Lijsbeth:

Ha minskes ammaol,

Waat 'n belaeving en 'n emoosies!
    Eur ervaâringe dao en di-j van os heej op dit moment zeen neet te vergeliêke en ligge heêmelsbreît oetreîn. Zenash en Jarra veule zich erg betrokke bi-j uch, laeve met uch mej mer veule det écht vör úch. Volgus mich hebbe ze heej écht wortel geschoôte in oôs Ni-jwieërt. Roots....'t ligtj zoeë wiêt van heur weg, of maag ich zegge ze hebbe 't geveul det ze d'r midde in staon. Waat 'n gekke, döbbel geveules ruptj 't toch ammaol op bi-j mich. 't Es meujlik te begriepe det ze nog steeds gein behoefte hebbe te preuve aan heur aafkomst. Mer det 't oëts keumtj dao haoje vae toch wul raekening mej.
    Geneêtj, knöffeltj en kâltj!
    Hieële dikke knuffel ........

• 11 Maart 2011 - 07:18

Gerian:

Wat leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen en wat maken jullie veel mee in een weekje tijd! Fijn dat jullie nu alles met eigen ogen kunnen zien en wat knap dat Guy en Maniela zich zo goed houden.

Veel liefs,

Gerian

• 11 Maart 2011 - 07:18

De Jong(etjes):

Hoi lieverds,
    Terwijl ik hier dit berichtje typ
    liggen jullie nog lekker te slapen.(hoop ik)
    Vandaag weer een bijzondere dag, in deze toch al hele bijzonde reis.
    Geniet ervan en ik (we) hopen dat de ontmoeting met Maniela d'r moeder net zo warm en liefdevol zal zijn als met Guy z'n familie.
    We denken aan jullie.
    Veel liefs Nicole, Joost, Fleur en Roos

• 11 Maart 2011 - 08:16

Anita Geuze:

geweldig,wat een autorit,zo herkenbaar...die afgronden....zo moeilijk te snappen voor iemand die het niet gezien heeft...
    Voor vandaag een geweldige ontmoeting met de familie van Maniela.
    we beleven alles met jullie mee....wat een emoties,spanning en liefde straalt van jullie verhalen af...we genieten vanuit limburg met jullie mee

• 11 Maart 2011 - 08:53

Rosan:

fijn dat jullie het naar je zin hebben, geniet ervan en ik kijk uit naar de foto's. Veel succes vandaag. Groetjes rosan en paul

• 11 Maart 2011 - 10:13

Kelly:

He lieverds,

Super inderdaad wat Marijke doet, fijn dat er zulke mensen zijn. Niet te vergeten...jullie zijn ook mensen met een hart van goud!
    Een hele mooie dag en ik ben benieuwd naar de foto's van het bezoek van Marijke maar ook naar de familie van Maniela.

Succes nog en geniet met elkaar van deze indrukwekkende reis :)
    Heel veel knuffels.

Doe voorzichtig!
    Kusjes Kelly

• 11 Maart 2011 - 12:45

Anita Geuze:

bedankt voor de wederom prachtige foto's!Onverstelbaar blijft het elke keer weer,wat hebben wij het goed in Nederland,en toch ondankbaar....we zien het niet,het is zo van zelfsprekend.We kunnen van de Haitiaanse bevolking nog heel veel leren!O.A. DANKBAARHEID!

• 11 Maart 2011 - 14:00

Simone:

Wat maken jullie toch veel mee in deze week. Zo bijzonder!
    Hopelijk hebben jullie een beetje uit kunnen rusten.

Ontzettend leuk en fijn dat we jullie kunnen volgen op deze manier!
    Heel veel succes vandaag!
    Ben benieuwd naar de foto's.

Liefs, x Simone

• 11 Maart 2011 - 14:23

Ilse:

geweldig, en zo emotioneel!!!! ik krijg er 'n brok van in mijn keel.....jullie zijn lieverds!!!!xx

• 11 Maart 2011 - 15:08

Theo En Rina:

Wat een bijzondere en emotionele week maken jullie mee,hopelijk zijn jullie voldoende bijgekomen van alle emotie's en indrukken nu dat de ontmoeting met Maniela's familie op het progamma staat.Kijk al uit naar de foto's!!!!
    Heel veel succes en geniet met z'n allen

• 11 Maart 2011 - 16:15

Mia Robben.:

Hallo lieve van Thuijl'tjes!!!
    Alweer indrukwekkende foto's!!1
    Wat een mooi kindje diyou!!!
    Als ik mij niet vergis hadden jullie vandaag nog een ontmoeting met de fam: Van Guy ? en morgen(zaterdag) met de Mama van Maniela.
    We denken aan jullie , en diyou'ke ik mis jou, Liefs groetjes en een dikke kus van Mamamiaxxxxxx

• 11 Maart 2011 - 20:36

Yvonne:

Mooi verhaal en foto´s van jullie dagen bij Marijke! En nu nog de ontmoeting met Maniela´s familie.
    Dat die net zo goed en fijn mag verlopen als de ontmoeting met Guy´s familie!
    Groetjes,
    Yvonne

• 11 Maart 2011 - 20:43

Cindy Robben:

Wat fijn dat Marijke zich zo inzet voor deze kinderen. Als ik die foto zie met die schoenen met gaten, en je hoort hier kinderen zeuren om het zoveelste paar (merk)schoenen....hoe oneerlijk is het dan allemaal verdeeld!
    Hopelijk was de ontmoeting met de familie van Maniela vandaag fijn...en morgen weer met Guys famile.
    Wij denken aan jullie,

knuffel Migiel, Cindy, Mijke en Rens

• 12 Maart 2011 - 09:25

Kelly:

He lieve iedereen!

Indrukwekkende foto's, wat een armoede. Jullie hebben de kinderen goed kunnen opvrolijken met jullie komst :) Lijkt me echt geweldig om kinderen zo zien te genieten van een spekje. Dankbare mensen en kinderen.Guy de entertainer haha. Leuk om te zien!

Succes nog, en Guy een heel mooi 2e weerzien met je moeder, broers en zus. Knuffel ze maar goed en geniet van iedere minuut!

Liefs xxx

• 12 Maart 2011 - 09:35

Nelly:

Wat zullen jullie onder de blauwe plekken zitten. Denk ik zo, na al dat geschommel. Moet wel af en toe een keertje slikken als ik alles zie en lees. Wat hebben we het hier toch goed.
    Groetjes Fam. Baijens