Het Afscheid - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Guy en Maniela Thuijl - WaarBenJij.nu Het Afscheid - Reisverslag uit Port-au-Prince, Haïti van Guy en Maniela Thuijl - WaarBenJij.nu

Het Afscheid

Door: Diyou

Blijf op de hoogte en volg Guy en Maniela

11 Maart 2014 | Haïti, Port-au-Prince

Hallo allemaal,
Zoals beloofd nog een laatste berichtje van ons.
We zijn gisteren laat op de middag thuis aangekomen. Pffff, zeer moeilijk! We hebben een stukje van onszelf achtergelaten! We proberen het een plekje te geven.

Het afscheid...
Om 6 uur stonden we op om om 7 uur te gaan ontbijten. Dan hadden we de tijd tot 11 uur om lekker bij elkaar te zijn.
We kwamen er toen achter dat de klok een uur vooruit was gezet! En daarbij kwam ook de chauffeur nog een uur te vroeg. Die hebben we een cola gegeven en een uur in de wacht gezet.
Een tegenvaller. Want we hadden niet zoveel tijd meer. De tranen kwamen.
Iedereen was erg stil want het afscheid naderde.
Nog even een laatste rondje cola met wat lekkers voor het personeel van het hotel en ook afscheid van hen genomen.
De mama van Maniela had Mirlinska nog gebeld om ons een goede reis te wensen.

Het moeilijkste is om de familie weer terug te sturen naar de ellende, de troep! Zonder douche, zonder toilet, zonder stroom. Voor ons moeilijk om terug de luxe in te gaan. Maar met heel veel mooie herinneringen er weer bij. Wat zijn we veel van hen gaan houden.

Op het vliegveld aangekomen ging alles snel. We hebben ze uitgezwaaid totdat we ze niet meer zagen.
In het vliegtuig hebben we veel met elkaar gepraat. We hebben Kelly en Willemien gevraagd naar hun gevoelens. Ze vertelden ons dat ze nu pas weten hoe dit voelt. Het is onmogelijk om dit ooit nog los te laten. We gaan samen met hun een mooi project opzetten! Op naar volgend jaar!

Zoals wij thuis op de muur hadden staan vroeger;
Ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie momenten...
Nu begrijp ik wat Papa en Mama hiermee bedoelden.




Foto's en filmpje zetten we er vanavond op!


  • 11 Maart 2014 - 18:04

    Joyce :

    Mooi gezegd... Mooie herinneringen zijn in ieder geval blijvend!
    Wat jullie doen voor de medemens is geweldig!
    Succes met bijkomen!
    Xx Joyce

  • 11 Maart 2014 - 18:11

    Agnes:

    Inderdaad, wat zeg je het mooi en wat heb je mooie verslagen geschreven van jullie bijzondere reis en al die bijzondere momenten. Sterkte met wennen en met jullie project. Guy, kom je samen met mama een keer bijpraten? Zou ik heel leuk vinden!

  • 11 Maart 2014 - 18:26

    Frans&Mia Robben.:

    ❤blij dat jullie weer veilig thuis zijn❤
    Maar voor jullie zo dubbel, het moet inderdaad
    Allemaal nog verwerkt worden.
    Maar de verhalen, hebben ook ons een
    Stukje dichterbij gebracht❤
    Dikke knuffel!!!

  • 11 Maart 2014 - 19:10

    Patricia:

    Wat een mooie, indrukwekkende verhalen over jullie reis. Ik heb zoveel respect voor jullie en hoop dat het acclimatiseren hier in de luxe ver van de mensen waarvan jullie houden goed gaat lukken. Dikke kus Patricia

  • 11 Maart 2014 - 23:04

    Marijke Zaalberg:

    Wat veel ervaringen hebben jullie opgedaan. Haïti komt helemaal in je hart en ziel te zitten. Ik weet hoe moeilijk het voelt om weer in de luxe te leven en te weten dat de mensen in Haïti in ellende wonen, dat is echt moeilijk en doet pijn. Ik kan vaak niet eens van de luxe genieten, toch zullen wij ons aan moeten passen, anders is er niet meer de mogelijkheid steeds terug te gaan naar Haïti en voor jullie naar jullie familie. Het is niet bij elkaar te brengen in onze geest, dat maakt het zo zwaar. Ondanks dat zijn er zo veel mooie momenten die jullie enorm gelukkig maken, denk hier aan. Jullie geven hen elk jaar een heerlijke week, dat is zo mooi. Veel liefs, kus, Marijke www.StichtingNaarSchoolinHaiti.nl

  • 12 Maart 2014 - 08:49

    Anita Geuze:

    wat weer een ervaringen rijker......en afscheid nemen is zo moeilijk...in je hart wil je zoveel anders dan dat het is,maar de praktijk kan het niet.....jullie hebben weer zoveel goeds gedaan....in een woord geweldig!!!!Nu weer op naar alledag....het gewone...zien hoe rijk wij hier in Nederland zijn.......en dat is heel rijk....als je de ellende en armoede in Haïti gezien hebt.....liefs anita en rinus geuze,trotse ouders v Mathijs 15 uit Taiwan,Meike 13 uit Nederland,Judith 11 uit Taiwan en Peterson 7 uit Haiti

  • 12 Maart 2014 - 22:00

    Betsy:

    Lieve Gerrie en Manfred, Guy en Maniela, Diyou en Fransje,en qalle anderen,

    En weer, na het lezen van jouw laatste verslag Diyou, zit ik met een brok in mijn keel.
    Wat zijn jullie fantastische mensen! Waarom zijn er daar niet meer van? Al was het maar een op de honderd, dan zag de wereld er al heel anders uit.
    Mensen zijn in staat tot het mooiste en het lelijkste, en, terwijl de meesten in dit deel van de wereld kunnen kiezen waar ze voor gaan, heb ik nog nooit begrepen dat zovelen de verkeerde keuze maken.
    Wat een geluk heb ook ik gehad, dat ik zo dicht bij jullie woon, Diyou en Fransje!
    Als zo dadelijk de rust vanbinnen wat is teruggekeerd en we kunnen even praten, dan wil ik het er graag over hebben hoe ik ook een stukje kan bijdragen.

    Heel blij ben ik ook dat jullie gezond terug zijn gekomen, het voelt goed jullie weer in mijn buurt te hebben.

    Bedankt voor het vertouwen.

    Liefs, Betsy



  • 11 April 2014 - 20:05

    Hèlen Van Deuren:

    Jeetje ik ben er stil van.
    Ik weet best wel dat 2 huizen verder ontzettende lieve mensen wonen , en dat ze een goed hart hebben dat weet ik ook maar dat die hartjes ook nog eens van goud zijn dat wist ik niet. Ik heb het hele verslag van dit jaar gelezen en er liepen net als nu ineens tranen over mijn wangen. Terwijl ik lees over Francious en dat hij af en toe een beetje rijst had, komt onze Jante doodvrolijk zeggen dat ik geen paprika chips maar naturel moet kopen want die is tenminste wel lekker. Even tot 10 tellen en toen vertelde ik wat ik net las. En toen was het even stil. Ja het zou geen kwaad kunnen als wij en onze kinderen ,( al was het maar 1 dag) daar eens even een kijkje konden nemen om toch beter te beseffen hoe goed wij het hier hebben. Nogmaals respect voor jullie geweldige inzet voor deze mensen en ik hoop dat jullie nog vele mooie dingen in Haïti voor elkaar gaan krijgen.

  • 30 Mei 2014 - 12:40

    Linda Schellekens (vd Moosdijk):

    Wauw, wat indrukwekkend zeg...... We troffen jullie een tijdje geleden in eindhoven in de stad waar je me deze link doorgaf (leuk jullie weer eens te zien trouwens!!) Ik heb nog lang niet alles bekeken maar wat ik nu al gezien en gelezen heb....wauw een brok in mijn keel! En wat zijn de kids al groot geworden. Ik ken ze echt nog als ukkepukkies!!! Heel mooi dat jullie dit gedaan hebben! Liefs Linda

  • 22 Juni 2014 - 12:20

    Ilse:

    Onder de indruk.......tranen in mijn ogen......waren er maar meer mensen zoals jullie xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guy en Maniela

Actief sinds 25 Feb. 2011
Verslag gelezen: 2319
Totaal aantal bezoekers 90699

Voorgaande reizen:

13 Februari 2015 - 24 Februari 2015

Familie reis Haiti 2015

28 Februari 2014 - 10 Maart 2014

Familie reis Haiti 2014

07 Februari 2013 - 16 Februari 2013

Familie bezoek Haiti 2013

06 Maart 2011 - 15 Maart 2011

Rootsreis

Landen bezocht: